Skip to main content

Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) ia act de adoptarea, săptămâna aceasta, a Net Zero Industry Act (NZIA) de către Consiliul UE.

Cu aceasta ocazie, FPPG informează publicul și toate părțile interesate despre impactul adoptării acestui nou Regulament ce va produce intervenții semnificative pe piață și obligații specifice, majore, pentru producătorii de petrol și gaze, influențând în mod direct industria României.

Reamintim că poziția FPPG în ceea ce privește NZIA are la bază patru aspecte critice ce trebuie luate în calcul în momentul implementării proiectelor de captare, transport și stocare a dioxidului de carbon (CCS). Aspectele prezentate constant părților interesate sunt:

  1. Viabilitatea economică și fezabilitatea tehnică a proiectelor CCS
  2. Facilitarea și stimularea investițiilor
  3. Crearea unui cadru legislative optim
  4. Informarea autorităților și publicului larg privind tehnologia pentru a crea înțelegere

NZIA introduce intervenții pe piață și impune obligații referitoare la capacitatea de injecție a CO2 pentru producătorii de petrol și gaze, bazate pe volumele lor de producție din perioada 2020-2023. Producătorii mai mici, care se află sub un anumit prag, vor fi scutiți de aceste obligații, detalii care vor fi definite într-un act delegat separat.

Alocarea Cotelor

Cota totală calculată este de 50 Mtpa. Textul adoptat prezintă riscul unei interpretări neuniforme în modul în care cotele sunt alocate între Statele Membre ale UE. Acest lucru produce dezavantaje semnificative pentru Statele Membre care sunt mari producători de gaze. Astfel, România – al doilea cel mai mare producător de gaze după Olanda – a primit o cotă de 9 Mtpa.

Responsabilitățile Statelor Membre

În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare, Statele Membre trebuie să:

  • Pună la dispoziția publicului date privind toate zonele în care ar putea fi autorizate amplasamente de CO2;
  • Oblige entitățile să pună la dispoziția publicului, fără a se baza pe încredere, date geologice referitoare la siturile dezafectate și, dacă este disponibilă, o evaluare economică a costurilor de autorizare a injecției de CO2;
  • Raporteze cu privire la cartografierea proiectelor de captare, infrastructură și stocare a CO2.

Responsabilitățile producătorilor romani

  • În termen de 12 luni, entitățile obligate prezintă Comisiei un plan care să detalieze modul în care intenționează să își îndeplinească contribuția la obiectivul Uniunii privind capacitatea de injecție de CO2 până în 2030;
  • În termen de 2 ani, entitățile trebuie să raporteze autorității naționale competente și CE progresele înregistrate.

Informații detaliate privind tehnologia CCS și reglementările aferente pot fi studiate în documentul de politici creat de FPPG.

FPPG recunoaște că adoptarea NZIA reprezintă un pas important către atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon. Cu toate acestea, solicităm o atenție sporită asupra nevoilor specifice ale României, fiind o mare producătoare de gaze, pentru a asigura o distribuire echitabilă a cotelor și un sprijin adecvat pentru tranziția energetică.

Federația Patronală Petrol și Gaze, în calitate de reprezentant al industriei de țiței și gaze, respectiv, peste 95% din producătorii României, se pronunță pentru  un dialog permanent, deschis, constructiv.

Fondată în anul 1991, Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) reprezintă cadrul de dezvoltare, dialog și gestionare eficientă a resurselor din sectorul energetic din România. În cadrul FPPG activează o echipă consolidată de profesioniști, care au obținut recunoaștere atât pe plan intern, cât și la nivel internațional, ce demonstrează că Federația este un pilon al sistemului energetic românesc.

Leave a Reply