Un întreg spectru de combustibili alternativi, care își găsesc aplicabilitatea în unul sau mai multe moduri de transport, se dezvoltă în prezent, oferind astfel soluții tehnologice pentru reducerea emisiilor în sectorul transporturilor. De la biocombustibili de generația a II-a, la hidrogen albastru, turcoaz sau verde, și combustibili sintetici, toți vor fi folosiți în propulsia vehiculelor.
Rămâne de văzut în ce măsură vor fi utilizați în România și cum putem stimula producția acestora. Cert este că autoritățile, mediul privat și societatea civilă din România trebuie să se alinieze pentru a începe construcția noului drum al transporturilor. În acest sens, în cadrul conferinței organizată de Confederația Patronală Concordia, „Misiunea 2030 – Drumul României către un transport verde”, au fost demarate discuțiile.
În cadrul evenimentului, a fost lansat și un amplu studiu (pe care îl găsiți și aici: viitorultransportului.ro), elaborat de Deloitte și E3M, care propune o serie de politici și de măsuri care să asigure viitorul transportului verde.
Primul pas este însă comunicarea cu autoritățile. Apoi, desigur, trebuie să vedem cum asigurăm sursele de finanțare pentru proiecte.
Sorin Elisei, directorul Energie și Sustenabilitate din cadrul Deloitte, a enumerat o parte dintre măsurile de care are nevoie țara noastră.
Studiul “Viitorul transportului” reprezintă un adevărat plan pentru decarbonarea acestui sector din România, este de părere Mihnea Cătuți, directorul de Cercetare al EPG. Analiza este una complexă, pentru fiecare segment ce ține de transporturi, și conține inclusiv soluții pentru reducerea emisiilor.
Alăturarea noastră la marea familie europeană vine cu beneficii, dar și cu obligații foarte clare pe care trebuie să le punctăm. Printre ele se numără și componenta verde, cea a decarbonării, iar transporturile joacă un rol foarte important. 2030 este aproape, și chiar dacă mai avem 7 ani și jumătate dacă nu începem să ne mișcăm vor trece fără ca noi să apucăm să ne aliniem. Cu ce am putea începe? Cu mixul energetic.
Importanța mixului energetic este esențială pentru viitorul transportului, pentru că nu există o soluție acceptată pentru toate segmentele. Este adevărat că electromobilitatea poate fi un numitor comun, însă este nevoie de mult sprijin aici, în primul rând pentru a crea infrastructura necesară, este de părere Radu Căprău, Prim-vicepreședinte al Confederației Patronale Concordia.
În privința decarbonării, România își poate atinge țintele, dar depinde de mulți factori, printre care chiar lansarea unei campanii de conștientizare la nivel național pentru utilizarea corectă a resurselor, spune Oana Ozmen, membru al Comisiei pentru Industrii și Servicii din Camera Deputaților.
Desigur, și rolul pe care autoritățile publice ar trebui să îl aibă în atingerea obiectivelor pentru un transport verde trebuie să fie unul complex. În primul rând, trebuie să adapteze legislația pentru a ține ritmul cu evoluția. Apoi, ar trebui să ia exemplu mediul de afaceri și să fie mai deschise către inovație, crede Florin Alexe, vicepreședintele Camerei Deputaților.
Când vorbim însă despre energie verde și transport verde, în primul rând ar trebui să vorbim despre transportul public, dar, din păcate, acesta nu prea există la noi. PNRR-ul ne oferă însă o șansă în această privință. Mergând mai departe, către mijloacele de transport private, degeaba oamenii au înțeles că este recomandat să treacă la mașini electrice, pentru că infrastructura actuală nu face față transformării. Bende Sandor, președintele Comisiei pentru Industrii și Servicii din Camera Deputaților, a expus o serie de proiecte pe care autoritățile le au în vedere pentru a veni în sprijinul transportului verde.
Intervine aici însă o problemă, pentru că, dacă măsurile de sprijin ale statului nu sunt integrate, acestea ar putea fi sortite eșecului, este de părere Livia Stan, director Afaceri Corporative E.ON România.
La rândul lor, autoritățile sunt conștiente că pentru a ajunge la un transport verde este nevoie de un efort comun și ne asigură că fac tot ce ține de ele pentru a ne alinia.
Obiectivele FitFor55 sunt deja de mare actualitate pentru Guvernul României, a declarat ministrul Mediului, Marcel Boloș, prezent la evenimentul de lansare a studiului “Viitorul transportului”, și peste 7,8 miliarde de euro au fost alocate pentru investiții în acest sector.
Însă, indiferent în ce postură ne aflăm trebuie să luăm toate deciziile cu o întrebare în minte: “Ce pot face pentru a reduce emisiile pe care le produc?”, este de părere expertul în energie, Corina Murafa. Evident, avem nevoie de o reglementare clară în acest sens, dar și de un ritm mai alert al investițiilor, pentru că schimbările sunt mult mai rapide decât erau acum 10 ani sau acum 20 de ani.
Un lucru este cert: transportul verde este momentan încă un mit, dar actorii din piață speră ca în viitorul apropiat să vedem pași concreți în această direcție.